Nieuws 07-04-2019

Diensten 7 april 2019:

  • Belt-Schutsloot 09.30 uur – Voorganger: dhr. J. Menkveld, Dordrecht.
  • Wanneperveen 09.30 uur – Voorganger: ds. H. de Kok-Mellema, Wilsum.             In beide diensten is de diaconiecollecte voor missionair werk.

 

Dienst 14 april 2019 – Palmpasen:

Dit is een gezamenlijke dienst en wordt gehouden in BS om 09.30 uur.

Voorganger is ds. W.J. Menkveld.

In deze dienst hopen de volgende doopleden belijdenis van het geloof af te leggen:

  • Rik van de Belt
  • Rutger de Goede
  • Cynthia de Jonge
  • Richard Knobbe
  • Sanne Mondria
  • Bert Jan Netjes
  • Gernanda Netjes-Rook
  • Jarno Wever

 

Oppas W’veen en BS: Zie www.pknwanneperveenbeltschutsloot.nl, onder: rooster.

 

Rooster bloemendienst W’veen

  • 07/04 – Fam. J. Bosman en fam. H. Hertong.
  • 14/04 – Dienst in BS.

 

Bloemen:

  • De bloemen van 31 maart in BS zijn met hartelijke felicitaties gegaan naar mw. J. Klaver-van de Belt. Zij mocht haar 89ste verjaardag vieren.
  • In Wanneperveen gingen de bloemen naar Patricia van den Berg en naar Monica Rumpf.

 

Kerkbalans 2019:

De opbrengst van de kerkbalans 2019 is ten opzichte van 2018 gestegen met 11%. De kerkenraad is dan ook dankbaar en blij dat de gemeente haar verantwoordelijkheid heeft genomen en gehoor heeft gegeven aan de oproep om de bijdrage aan de kerkbalans 2019 te verhogen.

 

Verantwoording:

  • De diaconiecollecte van 24 maart in BS voor Kerk in Actie bedroeg € 187,05.
  • Diaken G. Mondria ontving een gift van € 30, ook voor Kerk in Actie.
  • Ouderling A. Baas ontving een gift van € 40 voor Kerk en onderhoud.
  • De diaconiecollecte van 31 maart in W’veen voor de Voedselbank bracht € 72,35 op.

 

Vanuit de Pastorie:
Deze week hebben wij er over gedacht om onze vaste telefoonlijn op te zeggen. Steeds minder mensen in onze familie en kennissenkring hebben een vaste telefoon. Aan de telefoon is goed te zien hoe snel sommige ontwikkelingen gaan en welke invloed ze hebben op ons gedrag. Iets meer dan 20 jaar geleden kochten wij onze eerste mobiele telefoon. Dat was een telefoon met een klein monochroom schermpje en nauwelijks meer toetsen en mogelijkheden dan een vaste telefoon in die tijd.  Die telefoon werd weinig gebruikt want mobiel bellen was toen peperduur. In de begintijd was dat bijna een gulden (~ € 0,50) per minuut. Vast bellen was veel goedkoper, lokaal belde je voor 2 cent en interlokaal voor 6 cent per minuut. SMS’en stond nog in de kinderschoenen en werd nog weinig gedaan. Er is sindsdien veel veranderd. Vandaag kan voor ons een vast abonnement eigenlijk niet meer uit. Mobiel bellen is zo goedkoop geworden dat je makkelijk twee abonnementen met een flink beltegoed kunt nemen voor lagere kosten dan een vaste telefoonlijn. Vandaar dat wij in twijfel stonden. Willen we nog wel een vaste lijn? Sommige lezers zullen deze vraag niet herkennen, weten nauwelijks wat een vaste telefoonlijn is, hebben er misschien nooit één gehad. Maar waarom aarzelden wij om de vaste lijn op te zeggen? Een vaste lijn heeft een aantal voordelen. Die telefoon heb je niet altijd bij je. Als je niet thuis bent dan neem je gewoon niet op. Is dat een voordeel? Ja dat is ‘soms’ een voordeel. Ik wil helemaal niet de hele dag door gebeld worden zodat mijn werkzaamheden op de meest ‘vreemde’ momenten worden onderbroken. Dat vind ik trouwens aan de andere kant van de lijn ook fijn. Dat ik weet dat iemand thuis is als ik bel, omdat het een vaste lijn is. Als ik iemand mobiel bel dan vraag ik me altijd of die persoon wel tijd heeft en rust om mijn belletje aan te nemen voor een privé gesprek. Dat is natuurlijk iemands eigen verantwoordelijkheid. Je kunt de telefoon ook niet opnemen. Dat gebeurt ook vaak. Ondanks dat het door de telefoon mogelijk is geworden om overal bereikbaar te zijn lijkt het soms wel of mensen steeds minder bereikbaar zijn. Tenminste, het valt niet altijd mee om iemand via de telefoon te spreken. Het lijkt er zelfs op dat steeds meer mensen liever geen telefoongesprekken voeren. Ze sturen berichtjes. Ik zal hier niet gaan uitweiden over de nadelen van die berichtjes, want ik weet hoeveel mensen juist van de berichtjes houden en de hele dag hun telefoon in de gaten houden of er een berichtje binnen komt. Nee, ik ga nog even terug naar de vaste telefoonlijn. Behalve dat ik thuis ben als ik ermee bel, heb ik ook de indruk dat de vaste lijn een betere verbinding geeft, met minder storing, betere verstaanbaarheid, en eigenlijk is zo’n telefoonhoorn best wel fijn om vast te houden. Dat helpt allemaal mee om een beter gesprek met elkaar te voeren. Voor iemand zich af gaat vragen of ik aandelen heb gekocht in een vaste telefoonlijn wil ik nog even kwijt dat ik hier wel een link zie met bidden. God is overal bereikbaar, God is altijd online zou zomaar het thema van een jeugddienst kunnen zijn. Bidden kan op elk moment en in elke situatie. Dat is helemaal waar, maar, een vaste plek, een vast moment, een vaste gewoonte, een vaste afspraak met anderen om het samen te doen, dat helpt allemaal heel erg mee om het bidden als een gesprek te ervaren. Want uiteindelijk geldt voor bellen en voor bidden dat de vraag niet is wat er ‘kan’ maar wat er in de praktijk van terecht komt. Het doel is een gesprek, contact, een goede verbinding, heen en weer. U begrijpt het wel. Wij houden voorlopig onze vaste telefoonlijn.

Hartelijk groeten,
Ds. Menkveld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *